Faq | Baza wiedzy | Rejestracja | Logowanie | Czwartek, 11-04-2013, 08:00
Start / Inne / Doradcy finansowi / na cateringu mozna się dorobic
na cateringu mozna się dorobic
Autor Treść
Hania-G.W.
Zaawansowany
[ Profil]

Dołączył(a): 2010-12-04, 22:06
Tematów: 52
Posty: 26
na cateringu mozna się dorobic 2011-12-27, 20:48
 
Catering, czy doręczanie posiłków i napojów do firm i osób prywatnych, zyskuje w Polsce na popularności. Nic więc dziwnego w tym, że ten przedmiot działalności gospodarczej jest atrakcyjny dla biznesmenów. Można by się zastanawiać, czy otwieranie firmy cateringowej jest najlepszym pomysłem na własny biznes, ale wszystko zależy od tego, jaka to będzie firma, gdzie będzie funkcjonować, jaki będzie ona obsługiwała rynek, a także czy zainteresowanie takimi usługami jest duże na danym obszarze? Odpowiedzi na te i podobne pytania pozwalają na określenie, czy firma cateringowa to rzeczywiście perspektywiczny pomysł na biznes. Firmy zajmujące się tzw. drobnym cateringiem, ponoszą niższe koszty prowadzenia działalności, a jednocześnie mogą z niej czerpać spore zyski. Dzieje się to z uwagi na to, że zamawianiem kanapek do firm, czy obiadów pracowniczych, jest zainteresowanych więcej klientów, niż usługami taki jak obsługa dużych imprez i eventów. Drobny catering w chwili obecnej jest najlepszym pomysłem na biznes, z uwagi na niewielkie nasycenie rynku. Konkurencja w branży nie jest jeszcze zbyt duża, dlatego też firma działająca na tym polu może odnieść sukces. Drobny catering polega na dotarciu z ofertą produktów spożywczych bezpośrednio do klientów, na ogół w miejscu ich pracy, choć nie jest to regułą. Posiłki czy kanapki można dostarczać klientom do innych miejsc publicznych, choćby do pociągu czy centrum handlowego. Dostarczanie kanapek czy obiadów do wielkich biurowców to tylko jedna z usług, jaką może oferować firma cateringowa. Rozpoczynając biznes w formie firmy cateringowej musimy wiedzieć, jakie produkty będziemy sprzedawać i jakie usługi będziemy w stanie świadczyć naszym docelowym klientom. Drobny catering co prawda obejmuje na ogół dostarczanie wyłącznie kanapek, ale trudno powiedzieć, czy będą one cieszyły się szerokim zainteresowaniem wśród klientów. Warto nieco urozmaicić swoją ofertę, aby więcej osób z danego biurowca czy zakładu pracy, chciało rzeczywiście skorzystać z naszej oferty. Można oferować kanapki z wędliną, serem, wykonane z bagietki, grahamek, ciemnego pieczywa itp. Koniecznie powinniśmy do nich dodawać sałatę, ogórka, rzodkiewkę, pomidora itp. Każda kanapka powinna być osobno zapakowana, najlepiej w plastikowe, sterylne pudełko lub folię spożywczą. Warto wziąć pod uwagę to, że część naszych klientów może nie jeść mięsa, dlatego specjalnie dla nich można naszykować kanapki, czy też obiady wegetariańskie. Oprócz kanapek, firma cateringowa może serwować sałatki – warzywne, greckie, owocowe, rybne. Każdorazowo muszą być one świeże i pakowane zawsze tuż po ich przyrządzeniu. Obiady i desery to kolejne pozycje w menu firmy cateringowej. Dodatkowo, firma może oferować ciepłe i zimne napoje – kawę i herbatę wszelkiego rodzaju, gorącą czekoladę, czy też orzeźwiające świeżo wyciskane soki. Dla klientów liczy się nie tylko urozmaicenie oferty cateringowej, ale również świeżość i najwyższa jakość podawanych produktów spożywczych. Powinniśmy więc o to zadbać w najwyższej mierze. Początkująca firma cateringowa powinna przeprowadzić analizę rynku, na którym chce funkcjonować. W pierwszej kolejności, najlepiej, aby sporządziła ona listę potencjalnych odbiorców swoich usług, tj. biurowców, firm, biur i zakładów pracy, jakie znajdują się w jej bezpośrednim sąsiedztwie, bądź rejonie, w którym docelowo chce funkcjonować. Trzeba sprawdzić, czy w wybranych biurowcach mieści się bufet lub restauracja, albo czy nie mają one podpisanej umowy na stałą współpracę z inną firmą cateringową. Jeśli tak jest, to dobrze by było dowiedzieć się, co oferuje konkurent i w jakich cenach. Często zaproponowanie właścicielom zakładu pracy lepszych warunków, smaczniejszych i bardziej zróżnicowanych posiłków w korzystnych cenach, zaowocuje podpisaniem umowy o współpracę. Po rozpoznaniu rynku, właściciel firmy cateringowej powinien odbyć spotkania biznesowe z zarządcami lub właścicielami takich budynków, aby zdobyć pozwolenie na stałą obsługę cateringową. Podczas kolejnych rozmów należy przedstawić potencjalnym klientom swoje propozycje, które powinny być w ich oczach jak najbardziej atrakcyjne, a przy tym wyróżniające się na tle konkurencji. Można zaproponować stałe doręczanie obiadów zamawianych przez pracowników danego zakładu z menu, albo też dowożenie kanapek i gorących napojów w wyznaczone miejsce. Na spotkanie biznesowe można przynieść próbki swoich wyrobów, jakie firma cateringowa chce docelowo oferować klientom. Jeśli przypadną one do gustu właścicielowi zakładu pracowniczego czy zarządcy biurowca, istnieje duże prawdopodobieństwo tego, że taka firma zawiąże z nami stałą umowę. Uzyskanie pozwolenia na prowadzenie działalności cateringowej w obrębie dużych biurowców czy zakładów pracy jest najlepszą drogą do budowania stałej bazy klientów dla firmy cateringowej. Stałe umowy z grupami pracowniczymi zapewnią stały dochód naszej firmie. Pozyskanie klientów to tylko jeden z wielu podstawowych kroków, prowadzących do uruchomienia firmy cateringowej. Firma zajmująca się cateringiem musi posiadać odpowiednie miejsce na prowadzenie takiej działalności. Nie może być to dom prywatny, ponieważ na ogół w domowej kuchni nie ma tyle miejsca, aby móc prowadzić masową produkcję choćby kanapek, czy obiadów, przy zachowaniu wszelkich, często nader restrykcyjnych warunków sanitarnych. Zatrudnić należy wykwalifikowany personel, który ma wprawę w gastronomii. Potrzebny będzie kucharz i pomoc kuchenna, a także osoby zajmujące się transportem i dowozem gotowych posiłków do firm, zaopatrzeniowcy dbający o codzienne dostarczenie produktów spożywczych do firmy cateringowej, jak również osoby dbające o reklamę i promocję jej działalności. Na samym początku funkcjonowania firmy cateringowej wiele funkcji pracowniczych może wykonywać jej właściciel- może on zadbać o zaopatrzenie, dowóz posiłków, reklamę, a także o samo przygotowanie kanapek czy obiadów, jeśli tylko ma on ku temu odpowiednie zdolności i kwalifikacje. Lokal, w którym jest prowadzona firma cateringowa, powinien być odpowiednio wyposażony. Konieczne są sprzęty AGD, takie jak kuchenka gazowa lub elektryczna, lodówki, chłodnie, frytkownice, miksery, roboty wielofunkcyjne, blender, krajalnica, nóż elektryczny itp. Konieczne będą również akcesoria do pakowania gotowych zestawów dla klientów, a więc pojemniki próżniowe, folia spożywcza, kubki i jednorazowe sztućce dobrej jakości. Na początku funkcjonowania firmy cateringowej należy przeprowadzić pewne akcje promocyjne, aby potencjalni klienci mogli spróbować oferowanych produktów i przekonać się do zamawiania obiadów lub kanapek właśnie od tej firmy. Najlepiej wydrukować ulotki z przykładowym menu i cenami, a następnie rozdawać je w pobliżu dużych miejsc pracy. Można również przygotować degustację kanapek i innych pozycji menu. Otwierając firmę cateringową musimy być przygotowani na poniesienie pewnych kosztów inwestycyjnych. Przede wszystkim, będzie nam potrzeby odpowiedni lokal. Możemy go zakupić, albo wynająć, przy czym oczywiście koszty zakupu nieruchomości będą bardzo wysokie, rzędu około 200 000 zł(cena może bardzo się różnić w zależności od lokalizacji). Wynajęcie lokalu wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych, comiesięcznych opłat na czynsz. Na szczęście, lokal na działalność cateringową nie musi znajdować się w korzystnej lokalizacji w centrum miasta, gdzie czynsze są bardzo wysokie. Comiesięczny czynsz za odpowiedni lokal pociągać może za sobą koszt około 5000 zł. Przed otwarciem firmy należy go jeszcze wyremontować i odpowiednio wyposażyć. To kolejne koszty, rzędu nawet 100 000 zł. Firma cateringowa powinna posiadać własną stronę internetową, której koszt to mniej więcej 1500 zł. Niezbędny będzie dla niej samochód dostawczy, który można kupić za kwotę 30 000 zł, jeśli zdecydujemy się na używane auto. Firma cateringowa musi posiadać co najmniej jedną linię telefoniczną oraz komputer, do przyjmowania zamówień drogą elektroniczną. Koszt zakupu telefonów i komputera wynosi około 3000 zł. Firma co miesiąc będzie ponosiła koszty rachunków za elektryczność, wodę, gaz, media i telefonię, koszty zakupu produktów spożywczych i wypłat dla pracowników. Wysokość tychże kosztów uzależniona będzie od skali działalności. Trzeba powiedzieć, że oprócz normalnych kosztów prowadzenia działalności, tj. zakupu produktów spożywczych, czy opłat stałych za lokal i pracę pracowników, należy wziąć jeszcze pod uwagę koszty transportu posiłków do klienta. Dobrze by było w taki sposób opracować plan każdego dnia, aby najlepiej wykorzystać czas i spalane paliwo, podczas dowożenia produktów. Obiady, kanapki itp. powinny być dowożone wedle ściśle opracowanej, racjonalnej trasy.
Inne koszty związane są z przeprowadzaniem okresowych akcji promocyjnych – drukiem i dystrybucją ulotek, czy organizacją degustacji.
Gość
Niezalogowany
[ Profil]
na cateringu mozna się dorobic 2012-02-21, 09:14
 
Znam osobiście właściciela takiej firmy i potwierdzam, że jest to świetny pomysł na biznes.
[Strona 1 z 1] [Posty: 1]
Zaloguj się by dodawać wątki
Kto przegląda forum
Na forum jest: 5 użytkowników | 0 zarejestrowanych | 5 gości (bazuje na użytkownikach aktywnych w ciągu ostatnich 3 minut)
Najwięcej użytkowników online (778) było 02-08-2011
Statystyki
Liczba wątków: 5713 | Liczba komentarzy: 19886 | Liczba użytkowników: 3190 | Najnowszy użytkownik: ofertyfinansowe
Logowanie
Nazwa użytkownika: Hasło:
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie
Szukaj na forum